مطالب مفيد
 

زنان كرماني اين روزها مشغول تهيه مواد اوليه قاووت هستند تا در ايام عيد نوروز از ميهمانان خود با اين معجون مقوي پذيرايي كنند.

  منطقه كوير، معروفترين سوغات كرمان با بو و عطر وسوسه انگيز خود شما را مجاب مي‌كند تا مقداري از آن را امتحان كنيد.

 

از ديرباز تاكنون استفاده مردم كرمان از قاووت در ايام نوروز مرسوم است و بانوان كرماني براي پذيرايي از ميهمانان انواع مختلف قوتوها شامل قوتوي مغزپسته، قوتوي نارگيلي، كنجدي، خشخاشي و قوتوي معروف كه سياه رنگ بوده و به قهوه معروف است را آماده مي‌كنند.

 

قاووت يكي از سوغاتي‌هايي است كه در لهجه كرماني، قووتو ناميده مي‌شود، اين نوع پودر گياهي كه طرفداران زيادي دارد از مخلوط چند نوع بذر، دانه و مغز برشته و آسياب‌شده گياهان نيروبخش و مقوي به همراه شكر تهيه مي‌شود. اين پودر خوراكي كه در واقع بايد آن را نوعي شيريني به حساب آورد در انواع مختلف توليد مي‌شود و طعم‌هاي متفاوتي دارد. يك نوع آن تركيب نخود، نارگيل و شكر است و نوع ديگر به جاي نخود از پسته استفاده مي شود.

 

معروفترين و كاملترين نوع قووتوي كرمان قهوه‌اي رنگ است و معمولا شامل قهوه، شكر، تخم قرفه، خشخاش، جو، بذر كتان، گشنيز، روپاس، سياه دانه، جدوا، هل باد، هل رسمي، موردانه، كنجد، تخم كاهو و شكر است. برخي از اين مواد را برشته كرده و سپس آنها را مخلوط و آسياب مي‌كنند.

 

كرمانيها معمولا روزانه چند قاشق از قووتو را مصرف مي‌كنند. برخي نيز آن را در آب جوش مي‌ريزند و استفاده مي‌كنند، گرچه مي توان آن را با شير يا چايي نيز مصرف كرد. در كرمان رسم است هنگامي كه خانمي زايمان مي كند به او قووتو مي‌دهند و از ميهمانانش نيز با قووتو پذيرايي مي‌كنند.

از ديرباز قووتو از معروفترين سوغات كرمان شناخته شده و از خواص دارويي آن نيز در طب پزشكي استفاده شده.

امتیاز:
 
بازدید:
[ ۵ فروردين ۱۳۹۵ ] [ ۰۶:۰۰:۲۶ ] [ سارا ] [ نظرات (0) ]
{COMMENTS}
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :
.: Weblog Themes By ratablog :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
مطالب تصادفی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت   لغو عضویت
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : 4
دیروز : 13
افراد آنلاین : 1
همه : 436
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب